Thursday, February 11, 2010

ilahi..rabbi..


Bismillahirrahmanirrahim.. lillahita'la.. Alhamdulillah..jari-jemari yang hidup bergerak..kerlipan mata yang celik..anggota badan yg sihat berfungsi..subhanallah tiada daya diri ini..tiada qudrat melainkan qudrat yg dipinjam oleh-Mu. ilahi...ya Rabb.. Aku ini ciptaan-MU lemah,hina tak berdaya..aku ingin mengadu hanya pada-Mu..aku ingin meluahkan isi hati kecilku pd-Mu..aku ingin berbicara dgn-Mu..tp Tuhanku aku ini terlalu byk membuat dosa..hati ini terlalu kotor dengan maksiat..terlalu byk kesalahanku..ilahi..aku ini makhluk-Mu yg jahil...paling dahsyat aku jahil tentang-Mu maafkan ku..sebenarya aku menzalimi diriku sendiri kerana tidak mengenali-Mu jadi tidak tahu macam mana adab dengan-Mu.. ya Rabbi.. Telah lama jiwa ini gersang..mencari-cari apa kekurangan hidup ini..kenapa hati ini tidak tenang, tenteram..meronta,gelisah..air mata sentiasa basah mencari makna apalah erti hidup ini...mengapa?bagaimana?siapa?di mana?bila? banyaknya persoalan tidak terungkai..kakiku melangkah makin lemah..batinku berteriak..tolong bawaku pada tuhan..yakin n percaya..takut n pengharapan..terus berdoa.. Baru sekarang ku temuinya..rebah tersungkur bersujud pada-MU nikmat anugerah ini terlalu sangat amat besar..amat manis..tidak mungkin dapat ku gambarkan perasaanku ini..hakikatnya hanya Allah yg tahu betapa aku bersyukur dengan kurniaan hidayah ini..membawa ku mengenali tuhanku..memimpinku ke jalan yang lurus.. Hanya dengan ilmu yang benar dapat memandu diri...menuntut ilmu..ilmu apa?ilmu paling asas..ilmu untuk mengenali siapa pencipta diri..ilmu yg wajib ilmu fardu 'ain..tentang usuluddin(aqidah),furu'ddin(feqah) dan ihsanuddin(tasawwuf).ilmu inilah kan menjadi panduan hidup kita.TERIMA KASIH WAHAI TUHANKU..aku masih dalam proses belajar..dalam mengenali-MU..tentang agama-Mu..bantulah aku..untuk faham..maafkan aku bila tersalah..kerana aku ini hamba-Mu yang serba lemah..pimpinlah daku jangan biarkan ku tanpa pimpinan..

No comments:

Post a Comment